Omsorgsförvaltningens organisation
Sektion myndighet
Omsorgsförvaltningens myndighet vänder sig till medborgare inom äldreomsorgen, funktionshinderområdet, socialpsykiatrin och LSS.
Handläggarna utreder behov av stödinsatser för att personer ska kunna klara sin vardag, fattar beslut om insatser och följer upp att det beviljade stödet fungerar som den ska. Arbetet utgår från socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
- Arbetet inleds när en ansökan eller anmälan kommer in till förvaltningen.
- Handläggaren tar kontakt med den enskilde och gör ofta ett hembesök för att få en helhetsbild av personens situation och behov.
- Utifrån samtal och insamlad information fattas beslut om vilket stöd eller vilken hjälp som kan beviljas – till exempel hemtjänst, särskilt boende, boendestöd eller insatser enligt LSS.
- När beslutet är klart lämnas det vidare till dem som utför hjälpen i vardagen – den så kallade verkställigheten. Det kan vara kommunala eller externa utförare av hemtjänst, boendestöd eller LSS-insatser.
- Handläggaren följer sedan upp att stödet fungerar som det ska och bedömer om beslutet behöver fortsätta, avslutas eller ändras för att bättre möta den enskildes behov.
Inom myndigheten hanteras också avgifter och sjuklönekostnader som är kopplade till personlig assistans enligt 9 § 2 LSS.
Sektionschef för myndighet
Katja Vestling
E-post: katja.vestling@falun.se
Sektion särskilt boende
Sektion särskilt boende tillhandahåller en god vård, omsorg och service till personer som bedöms ha behov av olika stödformer i sin dagliga livsföring. Omsorgsinsatserna ska hålla en hög kvalitet som motsvarar behov och efterfrågan samt säkerställer en skälig levnadsnivå.
Verksamheten innefattar bland annat avlösning och stöd till anhöriga som vårdar närstående hemma, avlastning och växelvård för hemmaboende, korttidsvård och vård- och omsorgsboende.
Sektionschef särskilt boende
Åsa Edvardsson-Johansson
E-post: asa.edvardsson.johansson@falun.se
Sektion ordinärt boende
Sektion ordinärt boende underlättar för dig att leva självständigt så att du kan bo kvar hemma och känna dig trygg. Efter beviljat biståndsbeslut skriver du och din fasta omsorgskontakt en genomförandeplan om hur och när dina beslutade insatser ska utföras. Personalen bemöter dig med respekt och empati samt är lyhörda för dina önskemål. Alla anställda har tystnadsplikt.
Sektionschef på ordinärt boende
Mikko Talala
E-post: mikko.talala@falun.se
Sektion hälso- och sjukvård
Sektionen ansvarar för att säkerställa en god hälso- och sjukvård i de verksamheter där kommunen har ett hälso- och sjukvårdsansvar. Det ingår också hjälpmedelshantering när personer bor hemma, i särskilt boende, bostäder och daglig verksamhet inom LSS, psykiatri och inom hemsjukvården.
Sektionschef för hälso- och sjukvård
Charlotta Borelius
E-post: charlotta.borelius@falun.se
Sektionen LSS Boende Vuxna
Inom sektionen finns ca 200 personer som har beslut om bostad med särskild service (gruppbostad och servicebostad)
Våra medarbetare arbetar mot målet att den enskilde ska få möjlighet att leva ett så självständigt liv som möjligt och ges samma möjligheter som andra utifrån var och ens förutsättningar.
Sektionschef för LSS boende vuxna
Åsa Olsson
E-post: asa.a.olsson@falun.se
Sektionen Stöd och omsorg SoL och LSS
Sektionen ansvarar för insatser och stöd till personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) som innefattar daglig verksamhet och korttidsvistelse enligt LSS. För att ha rätt till insatser enligt LSS krävs att du tillhör personkretsen enligt LSS.
Sektionen ansvarar även för omsorger om personer med psykisk funktionsnedsättning enligt socialtjänstlagen (SoL) dessa insatser består av boendestöd i ordinärt boende, dagligsysselsättning samt boende och insatser i särskilt boende enligt SoL.
Sektionschef för Stöd och omsorg SoL och LSS
Petra Grönoset
E-post: petra.gronoset@falun.se