Utbetalningar till bankkonto
För att du ska få utbetalningar från kommunen in på ditt bankkonto behöver du registrera ditt kontonummer. Om du inte registrerar ditt bankkonto kommer du istället att få utbetalningsavier.
För att du ska få pengar från kommunen in på ditt bankkonto behöver du anmäla det till Swedbanks kontoregister. Kontonumret som du anmäler kan vara i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. När du anmäler ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister betyder det inte heller att du blir kund hos Swedbank. Att anmäla ditt kontonummer till registret är helt kostnadsfritt.
Om ditt konto inte finns i registret kommer vi betala ut pengarna via utbetalningsavi. Du kan även lösa in din avi som du fått hem i brevlådan via Swedbank.
Länk till Lös in avi online Konto – Kontoregister – anmälan online | SUS | CSN | Konto | Swedbank Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ditt kontonummer blir knutet till ditt personnummer
Som betalningsmottagare måste du ha ett eget bankkonto registrerat på ditt personnummer, du kan alltså inte låta en anhörig ta emot dina utbetalningar på sitt bankkonto.
Ditt kontonummer kan redan finns registrerat i registret. Det kan vara i samband med löneutbetalningar, pension, CSN, studiebidrag, barnbidrag eller liknande. Om du redan har anmält ditt konto till Swedbanks kontoregister för ett annat ärende behöver du inte göra det igen, eftersom det är knutet till ditt personnummer.
Anmäl kontonummer för utbetalningar
Anmälan görs på Swedbanks hemsida. Du kan också få hjälp på banken. När du har anmält ditt konto blir det aktivt för insättning inom två bankdagar.
Anmäl kontonummer för utbetalningar från Falu kommun
Länk till Swedbank: Konto – anmäl konto till kontoregistret | SUS | Swedbank Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.