Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

En man i arbetskläder står och spolar vatten mot en vägg för att få bort klotter.

Att sanera klotter är en dryg kostnad för kommunen.

Arbete mot klotter gav ett bra resultat

Falu kommun har ett strukturerat arbete och en bra samverkan mellan olika parter för att skapa trygghet och minska brottsligheten. Ett exempel är vårens gemensamma arbete mot klotter och annan typ av skadegörelse.

Kommunens samverkar med EST (Effektiv Samordning för Trygghet) och Faluns BRÅ för att minska brottsligheten. I EST sitter representanter från kommunen, de kommunala bolagen, Polisen och flera privata aktörer med, och de får varje vecka in rapporter om brott och andra händelser som har en påverkan på tryggheten i kommunen.

Under våren inkom många rapporter om en ökning av klotter och annan skadegörelse, vilket gjorde att den typen av brott prioriterades.

– En orsaksanalys gjordes för att komma fram till vad som skulle kunna göras för att motverka skadegörelsen. En kartläggning gjordes för att se vilka platser som var särskilt utsatta och vilka klotter- ”taggar” som förekom på olika platser. En plats med nedskräpning och skadegörelse till exempel i form av klotter kan upplevas som otrygg. Risken för att skadegörelse och annan brottslighet eskalerar på platsen ökar om nedskräpning och skadegörelse lämnas kvar, säger BRÅ-samordnaren Ulrika Gustafsson Lindberg.

Uppmaning till Faluborna

Forskning visar att personer som klottrar inte är en homogen grupp utan består av allt från barn och unga som precis börjat klottra av olika skäl till vuxna som gjort det under många år.

För att motverka skadegörelsen gick en uppmaning ut till alla Falubor om att vara mer uppmärksamma på om någon klottrade. Information gick också ut via skolorna till föräldrar om den ökade skadegörelsen, och att de behövde prata med sina barn om man misstänkte att de kunde vara en del av detta.

Förutom detta infördes extra väktarbevakning på platser som varit mest utsatta. En riktad insats av väktare resulterade i att två personer som klottrat på flera platser i kommunen kunde gripas.

Fällande domar mot två personer

För några veckor sedan kom de fällande domarna i ärendet mot dessa personer, som dömdes att betala skadestånd till Falu kommun, Falu Energi & Vatten samt Masmästaren.

– Vi kommer under hösten att fortsätta att kartlägga och följa upp rutiner med mera så att vi inte får en liknande eskalering av skadegörelsen som under våren. Vi vill också passa på att vädja till föräldrar att prata med sina barn om man kan misstänka att de klottrar. Klotter kostar mycket att sanera både för Falu kommun och för privata aktörer. Pengar som skulle kunna användas till annat, säger Ulrika Gustafsson Lindberg och fortsätter:

–Om en ung person grips och döms för skadegörelse så kan det bli en kostsam historia både för denne och vårdnadshavaren, som kan bli solidariskt ansvarig med sitt barn att betala skadestånd till den som utsatts för skadegörelsen.

Sidan uppdaterad 2020-10-13