Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

Rådhuset och Stora torget. Höst och en person som går över torget

Granskning av myndighetsnämnden för bygg- och miljöfrågor

Revisionsföretaget KPMG har granskat myndighetsnämnden för bygg- och miljöfrågor och hittat brister som behöver åtgärdas. Det gäller bland annat samarbetsklimatet i nämnden och att utreda jävsproblematik.

Revisionsföretaget KPMG har av Falun kommuns revisorer fått i uppdrag att granska styrning, ledning och kontroll inom myndighetsnämnden för bygg- och miljöfrågor. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2021.

– Vi har tagit emot rapporten och kommer att tillsammans med nämnden se över de allvarliga brister som nämns och hur vi kan åtgärda dem, säger Joakim Storck (C) kommunstyrelsens ordförande.

Samarbetsklimat, arbetgivaransvar, lagar och regler

KPMGs sammanfattande bedömning är att myndighetsnämnden för bygg- och miljöfrågor i vissa delar, har en ändamålsenlig styrning och kontroll av verksamheten.

Enligt granskningsrapporten finns däremot allvarliga brister i nämndens samarbetsklimat. KPMG upplever också i sin granskning vissa brister i förståelsen hos ledamöter över de lagar och regler som styr nämndens ansvarsområden. De menar också att det behöver utredas om det finns risk för egenintresse hos enskilda ledamöter i framförallt avloppsfrågor.

I rapporten lyfts även att det finns en osäkerhet i arbetsgivaransvaret för bygglovschef och miljöchef, som nu ligger på nämnden men i praktiken utövas av förvaltningschef.

Kommunrevisorerna och KPMG vill att nämnden ska se över följande:

  • Skyndsamt vidta åtgärder för att komma tillrätta med de brister i samarbetsklimatet som finns internt i nämnden. I detta arbete rekommenderar vi att externt stöd från HR eller annan part involveras.
  • Utreda jävsproblematik och hur detta kan emotses med lämpligt alternativ för hur arbetsgivaransvaret ska se ut för miljöchef och bygglovschef.
  • Revidera reglementet med ett tydliggörande hur arbetsgivaransvaret ska utövas om nämnden fortsatt ska ha ansvaret för bygglovschef och miljöchef.
  • Utreda om det finns egenintressen som kan påverka beslut inom nämndens ansvarsområden, främst inom avloppsfrågor.
  • Tydliggöra processen med verksamhetsplanering och målstyrning så att det finns en förståelse hos nämndens samtliga ledamöter över syftet med detta.
  • Ge förvaltningen i uppdrag att upprätta en behovsutredning så att en bedömning kan göras över resursbehov för att hantera samtliga ledningsområden.
  • Säkerställa att det finns tillräckliga rutiner och intern kontroll avseende arvoden och ersättningar till ledamöter och ersättare.

Både myndighetsnämnden för bygg- och miljöfrågor och kommunstyrelsen har tagit emot granskningsrapporten, och kommer att svara kommunfullmäktige.

Sidan uppdaterad 2021-09-10