Tips och råd inför renoveringar
Till skillnad från en vara som du kan undersöka innan du köper den, är avtal om tjänster svårare att få som man förväntar sig, då du inte kan undersöka tjänsten i förväg eller se slutresultatet innan den är utförd. Det innebär att parterna utan bra kommunikation kan ha två helt olika uppfattningar på hur tjänsten ska utföras och hur slutresultatet ska se ut.
Konsumentkostnaden för misslyckade köp av hantverkstjänster beräknas årligen vara cirka tio miljarder enligt Konsumentverket. Hantverkstjänster är också något som många konsumenter klagar på och har problem med.
Konkreta tips och råd
- Lägg tid på att verkligen planera och budgetera för vårens eller sommarens projekt.
- Ta hantverkarna till hjälp, kanske kan tjänsten bli billigare om man bygger på ett annat sätt.
- Fundera på om tjänsten verkligen är nödvändig. Gäller det exempelvis ett kök som är relativt nytt kanske man med mindre medel kan fixa till det utan att renovera om hela köket.
- Se till att avtala skriftligt för att undvika missförstånd.
- Betala aldrig i förskott.
Konsumenttjänstlagen
Den lag som reglerar köp av tjänster heter Konsumenttjänstlagen och är tillämplig när det finns en konsument och en näringsidkare. Lagen är tvingade till konsumentens fördel, varför en näringsidkare inte kan avtala sämre villkor än vad lagen säger.
Högre budget än väntat
Har ni kommit överens om ett pris gäller det naturligtvis. Har du däremot fått ett ungefärligt pris får näringsidkaren inte höja priset med mer än 15 procent. Har du inte kommit överens om något pris är det skäligt pris som gäller, ungefär det som andra hantverkare tar för samma arbete.
När du har hittat en hantverkare som du vill anlita, se till att ni skriver ett avtal för att undvika missförstånd och för att ha som bevis. Fråga alltid om något är oklart och ta med det som du tycker är viktigt i avtalet. Slarva inte med skriftliga avtal för det är svårt att bevisa vad ni kommit överens om vid muntliga avtal. Använd gärna Hantverkarformuläret 17 som finns på Konsumentverket.se.
Här hittar du Hantverkarformuläret 17. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tilläggsarbeten
Behövs det göras tilläggsarbeten, alltså arbeten som inte ingår i avtalet, ska näringsidkaren kontakta konsumenten för anvisningar.
Det är därför viktigt att skriftligen tydliggöra att det avser tilläggsarbeten och vad det kommer att kosta utöver det som avtalats för att undvika missförstånd. På Konsumentverket.se finns Ändringar och tilläggsarbeten hantverkarformuläret 17 som ni kan använda er av.
Om näringsidkaren inte får tag på konsumenten så kan tilläggsarbetet utföras ändå enligt vissa undantag exempelvis vid en nödsituation.
Checklista från Hallå konsument:
- Jag har undersökt om jag behöver bygganmälan eller bygglov.
- Jag har tagit in och jämfört offerter.
- Jag har kontrollerat att hantverkaren har F-skatt, behörighet, försäkring samt är skuldfri och utan betalningsanmärkningar.
- Jag och hantverkaren har skrivit avtal.
- Vi är överens om arbetets omfattning.
- Vi är överens om när arbetet ska påbörjas och avslutas.
- Vi är överens om pris inklusive moms.
- Vi är överens om hur vi hanterar ändringar och tilläggsarbeten.
- Vi är överens om vem som står för material, el, resor och städning.
- Vi är överens om när och hur betalningen ska göras.
- Vi är överens om ROT-avdrag.