Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

För föreningar - ekonomiskt stöd vid feriearbete

Föreningsbidraget kan endast ges för anställningar under skolans sommarlov. Från det året ungdomarna fyller 16 år till och med det året de fyller 18 år.

Krav på föreningen

Registrering av förening

Nybildad förening som önskar bli registrerad och godkänd av Kultur- och fritidsnämnden som allmännyttig förening ska sända in följande:

Ansökan

Ansökan (digital eller per post) ska vara inkommen senast vecka 15. Efter det sker genomgång av alla inkomna ansökningar.
Förvaltningen förbehåller sig rätten att inte bevilja hela det sökta beloppet till förmån för att fler föreningar får möjlighet att ta del av förvaltningens budgeterat bidrag.

Beviljad ansökan kommer skickas ut senast under vecka 20.

Utbetalning av bidrag

  • Föreningsbidraget betalas ut med en summa upp till 3000 kr per ungdom.
  • Utbetalningen sker i efterskott.
  • Kopia på utbetald lön måste bifogas redovisningsblanketten. Till exempel lönespecifikation, bekräftelse på överföring etc. Personnumret på ungdomen måste dock alltid vara synligt.
  • Utbetalning kan endast ske om redovisningsblanketten är korrekt ifylld och kopia på utbetalda medel enligt ovan inkommit senast vecka 40.

Viktiga datum 2025

Senast vecka 15 - Ansökningsblanketten ska vara oss tillhanda.
Senast vecka 20 - Du får besked om föreningen beviljats bidrag. 
Senast vecka 40 - Redovisningsblanketten ska vara oss tillhanda.

Skicka din ansökan till:

E-post: kontaktcenter@falun.se eller posta till:

Falu kommun
Arbetslivs- och socialförvaltningen
791 83 Falun

Sidan uppdaterad 2025-03-03