Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Två kvinnor som shoppar.

Konsumentrådgivning

Aktuellt

Håll koll på dina mobilkostnader under semestern

Det finns regler för avgifter när du ringer, skickar sms eller surfar utomlands. För dig som ska semestra i EU gäller nya regler från den 15 juni.
På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om vad du ska tänka på. länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Varning för samtal från utländskt nummer

Polisen skriver på sin hemsida "Svara inte på ett utländskt nummer om du inte väntar samtal. Privatpersoner har de senaste dagarna tipsat polisen efter att fått okända samtal från ett utlandsnummer som börjar på +252". Läs mer på www.polisen.se.  

Ska du ut och resa i sommar?

Om du är missnöjd med stugan eller hotellrummet du bokat, klaga på plats istället för att vänta tills du kommer hem. Kom också ihåg att att du har rätt att kräva ersättning om du exempelvis blir försenad och reser med flyglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, tåglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller busslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Beroende på vart du reser kan det vara bra att höra efter med ditt försäkringsbolag om du behöver teckna en extra reseförsäkringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.  

Cheklista inställt flyglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Checklista försenat flyglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Reklamationsblankett på svenska (till flygbolag)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Läs mer om resor och turism på Konsumnet Europas hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Falun representerad i styrelsen för Konsumentvägledarnas förening

Falu kommuns konsumentjuridiska rådgivare Ellen Gräfnings valdes på årsmötet den 16 maj 2017 in som ledamot i Konsumentvägledarnas föreninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens konsumentjuridiska rådgivning

Om du som konsument eller näringsidkare i Falun har en fråga eller behöver konsumentvägledning kring dina rättigheter och skyldigheter är du välkommen att kontakta kommunens konsumentjuridiska rådgivning. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning både via telefon och genom besök. Vi kan även hjälpa till med att medla mellan dig och ett företag om ni hamnat i en tvist, eller att tolka avtal. Du kan även få hjälp att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Kunskaper inom konsumenträtt och privatekonomi

Konsument Falun erbjuder kostnadsfri utbildning/information till företag/ organisationer/föreningar med flera. Kontakta oss gärna för mer information.

Vad kan vi erbjuda?

Konsumentjuridisk rådgivning finns till för alla konsumenter och näringsidkare i Falun och där båda parter har möjlighet att få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument och näringsidkare
  • Vägledning i hur du gör en reklamation
  • Råd om vad du ska tänka på när du handlar i butik och på internet
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkartjänst eller köp av bil hos bilhandlare
  • Medling mellan konsument och näringsidkare
  • Information om Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal
  • Föreläsningar i konsumenträtt

Förebyggande arbete

Vi arbetar också förebyggande med information till skolor, föreningar, näringsliv med flera. Ser du behov av att vi kommer ut till er och informerar om konsumenträtt och privatekonomi, hör gärna av dig så sätter vi ihop den information som passar er.

Kontakt konsumentjuridisk rådgivning

Kontakta Ellen Gräfnings vid frågor. Uppgifter hittar du under symbolen "Kontakt" ovanför bilden.

Sidan uppdaterad 2017-06-20