Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Person som håller i mobiltelefon med hörlurar inkopplade och ler.

Kontakta kommunen

Du är välkommen att kontakta Falu kommun på flera olika sätt – skriva, ringa eller göra ett besök. När du tar kontakt kommer du till Kontaktcenter där en kommunvägledare hjälper dig att få svar på din fråga direkt eller ser till att ditt ärende lämnas till rätt avdelning eller verksamhet i kommunen.

Kontaktcenter

Kontaktcenter finns till för att hjälpa dig i allt som rör kommunal verksamhet i Falun. Vi svarar på dina frågor, tar emot ärenden och vägleder dig vidare.
Vi har sekretess.

Kontaktinformation

Telefonnummer: 023-830 00
E-post: kontaktcenter@falun.se
Besöksadress: Stadshuset, Slaggatan 3D, Falun

Öppettider besök

Vardagar: klockan 08.00-16.00
Dag före röd dag: klockan 08.00-15.00
Lunchstängt: klockan 12.00-13.00

Var rädd om varandra, håll avstånd!

Behöver du lämna in dokument eller annan post till kommunen kan du lägga dem i ett kuvert med tydligt angiven mottagare (namn och arbetsplats/verksamhet/enhet). Det går bra att lägga dem i brevinkastet som vetter mot Stora Torget vid entrén. Brevinkastet töms flera gånger om dagen.

Öppettider telefoni

Vardagar: klockan 08.00-16.00
Dag före röd dag: klockan 08.00-15.00
Lunchstängt: klockan 12.15-13.00

Avvikande öppettider

Avvikande öppettider (helgdagar med mera)

Frågor och svar

Ditt samtal tas emot av en kommunvägledare. För att säkerställa att du får den hjälp du behöver får du alltid frågan vad ditt ärende gäller.

Utifrån den information vi får av dig görs en bedömning av hantering av ärendet. Det kan vara att du får ett svar på ditt ärende eller fråga direkt eller att vi tar ytterligare uppgifter som berörd enhet på kommunen behöver. Sedan skickar vi ärendet i vårt ärendehanteringssystem.

Vid behov kontaktar handläggare dig inom 3 eller 5 arbetsdagar beroende på vilken förvaltning ditt ärende berör. Det kan finnas fall där direktkontakt sker. Bra att veta är att det kan stå Dolt nummer när kommunen kontaktar dig.

Du får direkt en bekräftelse på att ditt mejl har kommit fram. Där framgår ditt ärendenummer.

Utifrån den information vi får av dig görs en bedömning av hantering av ärendet. Det kan vara att du får ett svar på ditt ärende eller fråga direkt eller att vi efterfrågar ytterligare uppgifter som berörd enhet på kommunen behöver. Sedan skickar vi ärendet i vårt ärendehanteringssystem.

Vid behov kontaktar handläggare dig inom 3 eller 5 arbetsdagar beroende på vilken förvaltning ditt ärende berör.

Du kan besöka oss på Slaggatan 3 D.

Det finns även ett webbformulär som du hittar här.

Läs om hur vi behandlar personuppgifter på sidan:

GDPR, behandling av personuppgifter.

Om du inte fått någon annan information av din handläggare så ska du ta kontakt med kontaktcenter. Om vi inte kan hjälpa dig så ser vi till att din handläggare eller annan lämplig person kontaktar dig.

Andra kontaktvägar

Postadress:

Falu kommun
791 83 Falun

Markera även post med namn på förvaltning, enhet eller avdelning och eventuellt med handläggares namn, om sådan finns.

Exempel på hur du skriver mottagarinformationen:
Falu Kommun
Miljö- och Samhällsbyggnadsförvaltningen
Trafik & Mark, Förnamn Efternamn
79183 Falun

Fakturering*

  • Faktureringsadress:
    Falu kommun
    Box 812
    791 29 Falun

*På fakturan ska du alltid ange en obligatorisk referenskod. Referenskoden får du av beställaren.

Akuta skador och händelser utanför kontorstid

Är det frågan om akuta skador som en brand eller risk för människors liv och hälsa, ring 112.

Falu kommun har ett beredskapsnummer utanför kontorstid vid händelse av akut skada/fara på fastighet.

Har du exempelvis sett sönderslagna fönster på en skola eller andra skador på kommunens fastigheter eller verksamheter och det är utanför kontorstid?
Vänligen felanmäl skadan på telefon: 023-832 30.

OBS! Gäller endast skador som rör kommunens verksamheter eller fastigheter och som inte kan vänta till vardagen efter, när kontaktcenter är öppet igen.

Felanmälningar för allmän plats

Digitalt formulär: Felanmälan väg och park Länk till annan webbplats.

Fel vid lokalbokning

Fel vid bokad kommunal lokal, kvällsvaktmästare Lugnet: 023-825 41

Webbformulär: Lämna synpunkt, klagomål eller felanmälan

Välj ett formulär nedan för att läsa mer och skicka dina synpunkter och klagomål till respektive verksamhet.

Texttelefoni, teletal och bildtelefoni

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.

Mer information om Texttelefoni, teletal och bildtelefoni.

 

Sociala medier

Falu kommun finns på Facebook och Instagram. Följ oss gärna. Vi har bevakning på våra sociala medier vardagar klockan 08.00-16.00.

Falu kommun i sociala medier

Självservice och blanketter

Självservice och blanketter

Frågor om webbplatsen och dess innehåll

Se sidan Om falun.se för att hitta information om bland annat webbtillgänglighet, cookies och webbkarta.

Hantering av personuppgifter

Läs hur vi hanterar dina uppgifter på sidan GDPR, behandling av personuppgifter.
Handlingar som lämnas till oss blir allmänna handlingar och till stor del arkiveras de i enlighet med arkivlagen.

Sidan uppdaterad 2024-02-12