Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Person som håller i mobiltelefon med hörlurar inkopplade och ler.

Kontakta kommunen

Du är välkommen att kontakta Falu kommun på flera olika sätt – skriva, ringa eller göra ett besök. När du ringer kommer du till Kontaktcenter och vi hjälper dig att få svar på din fråga direkt eller ser till att du får prata med rätt person i kommunen.

Kontaktcenter

Kontaktcenter finns till för att hjälpa dig i allt som rör kommunal verksamhet i Falun. Vi svarar på dina frågor, tar emot ärenden och vägleder dig vidare.
Vi har sekretess.

Kontaktinformation

Telefonnummer: 023-830 00
E-post: kontaktcenter@falun.se
Besöksadress: Stadshuset, Slaggatan 3D, Falun

Öppettider besök

Vardagar: klockan 08.00-16.00
Dag före röd dag: klockan 08.00-15.00
Lunchstängt: klockan 12.00-13.00

Var rädd om varandra, håll avstånd!

Behöver du lämna in dokument eller annan post till kommunen kan du lägga dem i ett kuvert med tydligt angiven mottagare (namn och arbetsplats). Det går bra att lägga dem i brevinkastet som vetter mot Stora Torget vid entrén. Brevinkastet töms flera gånger om dagen.

Öppettider telefoni

Vardagar: klockan 08.00-16.00
Dag före röd dag: klockan 08.00-15.00
Lunchstängt: klockan 12.15-13.00

Avvikande öppettider

Avvikande öppettider (helgdagar med mera)

Ditt samtal tas emot av en kommunvägledare. För att säkerställa att du får den hjälp du behöver så får du alltid frågan vad ditt ärende gäller. Utifrån den information vi får av dig så görs en bedömning av hantering av ärendet. Det kan vara att du får ett svar på ditt ärende/fråga direkt eller att vi tar ytterligare uppgifter, som berörd enhet på kommunen behöver och sedan skickar vi ärendet i vårt ärendehanteringssystem. Vid behov kontaktar handläggare dig inom 3 eller 5 arbetsdagar beroende på vilken förvaltning ditt ärende berör. Det kan finnas fall där direktkontakt sker. Det kan vara bra att veta att när kommunen kontaktar dig så kan det stå dolt nummer.

Andra kontaktvägar

Postadress:

Falu kommun
791 83 Falun

Markera även post med namn på förvaltning, enhet eller avdelning och eventuellt med handläggares namn, om sådan finns.

Exempel på hur du skriver mottagarinformationen:
Falu Kommun
Miljö- och Samhällsbyggnadsförvaltningen
Trafik & Mark, Förnamn Efternamn
79183 Falun

Fakturering*

  • Faktureringsadress:
    Falu kommun
    Box 812
    791 29 Falun

*På fakturan ska du alltid ange en obligatorisk referenskod. Referenskoden får du av beställaren.

Webbformulär: Lämna synpunkt, klagomål eller felanmälan

Välj ett formulär nedan för att läsa mer och skicka dina synpunkter och klagomål till respektive verksamhet.

Texttelefoni, teletal och bildtelefoni

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.

Mer information om Texttelefoni, teletal och bildtelefoni.

Sociala medier

Falu kommun finns på Facebook och Instagram. Följ oss gärna. Vi har bevakning på våra sociala medier vardagar klockan 08.00-16.00.

Falu kommun i sociala medier

Självservice och blanketter

Självservice och blanketter

Frågor om webbplatsen och dess innehåll

Se sidan Om falun.se för att hitta information om bland annat webbtillgänglighet, cookies och webbkarta.

Hantering av personuppgifter

Läs hur vi hanterar dina uppgifter på sidan GDPR, behandling av personuppgifter.
Handlingar som lämnas till oss blir allmänna handlingar och till stor del arkiveras de i enlighet med arkivlagen.

Sidan uppdaterad 2022-11-07