Kommunstyrelseförvaltningens organisation
Nedan ser du de kontor som hör till Kommunstyrelseförvaltningen.
IT- och digitaliseringskontoret
IT- och digitaliseringskontoret tillhandahåller en organisation och en administration för att kunna tillgodose kommuninvånarnas och medarbetarnas krav på kommunala tjänster och service.
På IT- och digitaliseringskontoret jobbar vi med:
- IT-drift
- IT-säkerhet
- Helpdesk IT
- Telefoni
- Arbetsverktyg - datorer och programvaror
- Objektledning - stöd till verksamheterna i systemförvaltning
- Utveckling av e-tjänster och integrationer
- Digitaliseringsledning - stöd till förvaltningarna i att utveckla verksamheterna med hjälp av digitala verktyg och AI.
Alla IT-upphandlingar sker med medverkan från IT- och digitaliseringskontoret och vi bistår även med beslutsunderlag för Kommunstyrelsen.
Ansvarig på IT- och digitaliseringskontoret
Anna Wickberg, IT- och digitaliseringschef
E-post: anna.wickberg@falun.se
HR- och lönekontoret
HR- och lönekontorets övergripande mål är att initiera, driva och utveckla processer som stödjer verksamheter i kommunen. Parallellt med detta ska HR- och lönekontoret utöva arbetsgivarrollen enligt de delegationer som gäller.
HR- och lönekontoret har till uppgift att samordna kommunens arbetsgivarfrågor och på kommunstyrelsens uppdrag leda projekt och driva frågor inom hela HR-området.
Ansvarig på HR- och lönekontoret
Helena Bergman, HR-chef
E-post: helena.bergman@falun.se
Kommunikationskontoret
Kommunikationskontoret har ansvar för Falu kommuns övergripande kommunikation, ett uppdrag som omfattar många olika delar, nedan följer exempel på dessa.
- Vara ett kommunikationsstöd till hela organisationen.
- Stärka och utveckla det kommunikativa ledarskapet i organisationen.
- Ansvara för innehåll, utveckling och förvaltning av webbplatsen falun.se och intranätet.
- Stärka och utveckla bilden av platsen Falu kommun så att fler vill bo, leva och verka här.
- Stärka och utveckla bilden av arbetsgivaren Falu kommun så att fler ser oss som en attraktiv arbetsgivare.
- Bidra till ökad medborgardialog – en demokratifråga.
- Se till att kommunens kommunikation är tillgänglig och målgruppsanpassad.
- Se till att Falu kommun är lätt att känna igen i fråga om form, ton och avsändare.
- Ha det övergripande ansvaret för kommunens närvaro i sociala medier.
- Ansvara för proaktiva mediekontakter och svara på frågor från media.
Ansvarig på kommunikationskontoret
Patrik Söderqvist, kommunikationschef
E-post: patrik.soderqvist@falun.se
Ekonomikontoret
Ekonomikontoret ansvarar för de kommunövergripande processerna för planering och uppföljning. I arbetet ingår upprättande av kommunens årsplan med budget, årsredovisning, delårsrapport och periodrapporter. Vidare har ekonomikontoret kontroll på och förser kommunen med finansiella medel samt samordnar framtagande av kommunövergripande jämförelser.
Ekonomikontoret tar även fram beslutsunderlag, bereder och föredrar utredningar i ekonomiska frågor, vägleder organisationen i internkontrollfrågor, svarar för metod- och kompetensutveckling inom det ekonomiska området samt är ett stöd i ekonomiska frågor där kommunen och kommunkoncernen som helhet är i fokus.
Ekonomikontorets dagliga produktion, där kontoret ansvarar för hantering av inkommande leverantörsfakturor, in- och utbetalningar samt kravverksamhet.
För frågor om fakturor vänligen kontakta fakturaenheten: fakturaenheten@falun.se, eller via kontaktcenter : 023- 830 00
Ansvarig på ekonomikontoret
Sari Nilsson, ekonomichef
E-post: sari.nilsson@falun.se
Stadskansliet
Stadskansliet har följande funktioner:
- BRÅ (Brottsförebyggande rådet)
- Centralarkiv
- Demokrativägledare
- Juridik
- Konsument Falun
- Nämndfunktion
- Riskhanteringsfunktion
Ansvarig på stadskansliet
Mattias Scandola, kanslichef
E-post: mattias.scandola@falun.se
Kontaktcenter
Enklare att ta kontakt, snabbare svar och bättre service. Det är vad vårt kontaktcenter ska åstadkomma. Genom professionell vägledning hamnar frågor rätt och ärendetiderna minskar.
Kontaktcenter vägleder Falubor och andra så att de kommer rätt när de tar kontakt med kommunen. Här kan man lämna synpunkter och få direkta svar på sina frågor.
Kontaktcenter upprätthåller ett tätt samarbete med handläggarna på respektive förvaltning för att fånga upp frågor och utveckla funktionen.
Ansvarig på kontaktcenter
Kristina Knutsson-Sjölund, verksamhetschef
E-post: kristina.knutsson.sjolund@falun.se
Näringsliv
Vi på näringslivsavdelningen jobbar för att skapa förutsättningar för företagen att växa och utvecklas i hela kommunen. Vi arbetar med rådgivning, matchning mot kompetenser, landsbygdsutveckling och andra projekt för att utveckla näringslivet och erbjuder företag bland annat hjälp med etableringsfrågor, lokaler och mark.
De områden vi arbetar med är: etableringsfrågor, företagslots, kompetensmatchning, landsbygdsutveckling, lokaler och mark, nätverk, rådgivning, utvecklingsprojekt.
Ansvarig på näringslivskontoret
Linda Norén, avdelningschef
E-post: linda.noren@falun.se